pondělí 30. dubna 2012

Výměna řetězové sady

Je potřeba vyměnit řetězovou sadu? Aktuální původní z výroby má najeto třicet tisíc kilometrů. Řetězové kolečko vytahané, rozeta vytahaná, řetěz místy volný, místy tuhý, šponováky na dorazech a řetěz volnější. Ano. Výměna je třeba.
Jak na to? Do servisu? Ne. Podle návodu [1] to vypadá snadno.
Jaký řetěz? V-Strom potřebuje řetěz šířky 525. Model K9 vyžaduje 118 článků.
Jaký výrobce řetezu? ČZ? Izumi? Tsubaki? Na japonskou motorku patří japonský řetěz. Něco jiného je to u netěsněných řetězů pro motokros - nejen japonci montují české řetězy, ale to není náš případ.
Máme možnost mít D.I.D. VX [2](pevnost 41kN) nebo D.I.D. ZVMX [3](pevnost 46kN), který je odolnější proti opotřebení, někteří prodejci u něho píšou Heavy Duty. Podle prodejce vydrží o 40% déle.
Jakou rozetu? Standardní ocelová? THF kalená? Nebo Supersprox [4]? Žil jsem v domnění, že Supersprox je rozeta co vydrží nejvíc a tomu odpovídá i cena (navíc 25-50% oproti běžným), ale není tomu tak. Supersprox je věnec ocelových zubů běžné ocelové rozety nanýtovaný na hliníkovém středu. Rozeta je především lehká a hezká. Její kvalita je stejná, jako běžná rozeta ocelová. Tak mě alespoň po telefonu poučil prodejce Supersprox. Pokud chci, aby rozeta vydržela víc, mám si vybrat THF kalenou, je o stovku dražší než běžná ocelová.
Měli v akci řetězovou sadu D.I.D se zlatým ZVMX řetězem a kalenou rozetou za 3300,- Tak už ji mám namontovanou. (Pro srovnání wemoto.cz [5] nabízí totéž o dva tisíce dražší). Holt příště, až akce nebude, dostane Stromek řetěz D.I.D. VX černý a bude to stát stejně).

Youtube nabízí mnoho instruktážních videí [5][6], u mě zvítězilo video s použitím nýtovačky D.I.D. Prostě až to hlasitě cvakne, tak je to snýtováno.
stav tachometru – typ řetězu
30 000 D.I.D. 525 ZVMX  (offroad a bláto řetězu nesvědčí, vydržel opravdu málo) včetně kolečka a rozety
56 000 D.I.D. 525 VX (cena 2008Kč) pouze řetěz, rozeta má už 26tis. a pořád je dobrá, kolečka střídám 13z, 15z. Reálně řetěz byl zcela vytahaný, zatuhlý a špatný po 10tis. km. Zbylých 6tis. najel jako bonus díky vodítku řetězu.
72 000 D.I.D. 525 VX řetěz i rozetu. S novým řetězem pouze nová řetězová kolečka. Stále střídám 13z a 15z
88 000 D.I.D. 525 VX – nově dva řetězy – 188 článků na silnici pro převod 15/47; do offroadu delší pro převod 15/56