_@¡ použijte menu „FILTROVAT TÉMA...“ pro výběr
Nadpis by měl znít asi nějak takto: „Změna převodového poměru na sekundárním převodu motocyklu V-Strom.“ Pro ladění převodového poměru je výborný web gearingcommander[1], kde vybereme značku, typ a ročník motocyklu; máme k dispozici informace o základním převodovém poměru, rozložení řazení rychlostí (zařazený rychlostní stupeň / otáčky / rychlost).
DL 650 V-Strom ročník 2009 má od výrobce převodový poměr 15/47. Na silnici super, do offroadu příliš rychlá jednička, příliš slabá dvojka atd. Jednoduchou výměnou řetězového kolečka dosáhneme poměru 13/47, který je pro offroadové ježdění ideální; výjezdy se dají jezdit na dvojku – na jedničku bez spojkování a bez plynu se motor nezastaví, ale jako traktůrek jede pořád.
Negativa jsou, že řetěz se příliš otírá o zadní kyvnou vidlici, je problém šponovat řetěz když na silnici dám převod 15/47 a pro offroad 13/47. Dvě sezóny jsem odjezdil na řetězovém kolečku se třinácti zuby[2], ale kolečko je příliš malé, zabírá málo zuby, brzy se vyláme[3].
řetězové kolečko 13 zubů po cca 3000km
Druhá možnost je zvětšit rozetu. Pro stunt riding na GSX-R se používá rozeta 56 zubů a vnitřní uchycení je stejné jako na DL 650. Tedy dostupná a levná. Převodový poměr 15/56(3,73) vypadá ještě zajímavěji než 13/47(3,62) je to 20% síly nahoru oproti továrnímu nastavení. A když už na motorce velká rozeta bude, pro zábavu zkusím i poměr 13/47(4,31), což už je nesmysl.
![]() |
nová rozeta 56 zubů je opravdu velká |
![]() |
rozebíratelná spona řetězu D.I.D. 525VX FJ (MO 1-550-002) |
![]() |
15/47, řetěz DID 124 článků |