Hybridní předzesilovač 15dB...

Hybridní proto, že kombinuje tranzistor JFET v prvním stupni zesilovače s elektronkou ve druhém stupni.

LTSpice [model] ke stažení
datasheet [2SK117BL] [12AX7]


    Použití JFET tranzistoru v kombinaci s elektronkou se přímo nabízí, protože samotný JFET funguje velmi podobně jako elektronka. Také v „sobě obsahuje diodu“ a proud elektronů řídíme záporným napětím přivedeným na gate JFET tranzistoru (nebo na mřížku elektronky).

    Je tranzistor 2SK117 vhodný pro toto použití. Záleží na tom, jak moc šumí tranzistor, který má od výrobce uvedeno „low noise“ speciál pro nízkofrekvenčí aplikace. (Je to hodně drahý tranzistor, v maloobchodě zhruba za 35korun!)
MV Audio Lab provedl [měření], zajímavá je i podobná dokumentace, jak měřili[1].

    Deska od [jimsaudio.com] předpokládáné zkreslení je 0.005% THD při výstupu 1Vrms a 0.008% THD při výstupu 2Vrms. Je třeba to postavit a změřit.
    Důvod stavby tohoto předzesilovače – koncový zesilovač bude polovodičový a předzesilovač bych chtěl využít tento.


 Zisk celého řešení je lehce nad 15dB, tj. vstupní signál zesílí zhruba 6×


Limitace
    Pokud bude amplituda vstupního signálu do 2V, bude výstup v plném rozsahu bez limitace, nad 2V již začne JFET ořezávat signál a narůstá zkreslení.
    Na vstupu je tranzistor, při přebuzení vstupu začne limitovat. Říká se, že poslouchat přebuzený tranzistorový zesilovač je pro lidi výrazně méně příjemné než poslech přebuzeného zesilovače elektronkového. A že je to pravda, potvrdí každý kytarista, který má elektronky ve svém kombu.
    Proč tomu tak je? Představme si opravdu velkou amplitudu sinusového signálu, který vstupuje do zesilovacího stupně s tranzistorem. Tranzistor limituje, protože nemůže mít na výstupu vyšší napětí než je napájecí napětí – ořízne signál – sinusoidě uřízne kopečky a vzniká zhruba obdélnikový průběh[2].   
    Tranzistor v limitaci generuje liché vyšší harmonické složky signálu, které jsou působí pro ucho velmi rušivě. Elektronka v limitaci přidává sudé vyšší harmonické složky a ty jsou pro lidi poslouchatelné a působí příjemně.

    Zkuste [online generátor], můžete do čisté sinusoidy přidat liché nebo sudé harmonické složky případně posoudit jak se mění zvuk nástroje s přibývajícími vyšími harmonickými složkami.