Kterak Trautnberk o Kawasaki přišel

Byl jeden motor, zachovalý, s dobrým zvukem a tento motor hnal kupředu naši kawu. Pořád a dál. Podle tachometru naběhal 86tis. km. Ale kdo ví, zda jich nebylo víc. Při jízdě se začalo ozývat děsivé rachocání a s každým kilometrem přibývaly zvuky, za které by se nemusel stydět ani kvadrofonograf profesora Orfanika.
On začal motor chřadnout postupně, občas se ozývalo drnčení a rachocení, které jsme s velkým učitelem Drchlíkem chybně vyhodnotili jako vibrace výfuku viz. [tyfoza.blogspot.com/2011/04/kawa-bez-vyfuku.html]. To se už se občas ozývala kliková hřídel, přesněji její uložení. Sundali jsme výfuk a závada se neprojevila, protože díky absenci výfuku měly odcházející plyny jiný tlak.
Podle velkého učitele Drchlíka je stav motoru nejlépe posoudit při volnoběžných otáčkách, tak údajně motor dostává nejvíc do těla, taktéž při rozjezdech, kdy je nárazově zatěžován. Vadnou kliku má být tedy slyšet už při volnoběhu. A měl pravdu, teď už ji opravdu slyší každý, včetně předjížděných cyklistů, kteří mají pocit, že ty rány jsou snad jejich defekt.
Od doby kdy se problém vyskytl poprvé, do téměř úplného selhání, vydržel motor ještě 5tis. km. Nejprve se občasně rázy z motoru ozývaly kolem 5500 otáček a jen při prudkém otevření plynu. Postupně se situace zhoršovala a dnes již motor zdatně rázoval v celém spektru otáček.
Krom rosení oleje pod hlavou přibylo rosení oleje pod válcem.
Ku prospěchu věci bylo, že klika v motoru uhynula dřív, než došlo k přetěsnení motoru, výměně pístních kroužků a rozvodového řetězu. I kdyby byl motor přetěsněn, ventily přebroušeny, písty přetěsněny, tak by k selhání uložení klikové hřídele stejně došlo. Servisovala by se totiž jenom horní část motoru.
Měnit uložení kliky a ojniční čepy etc. se rovná generálce motoru, což by u japonského motocyklového motoru znamenalo investici asi 30tis. korun a to je neobhájitelná investice. Celá motorka má cenu sotva dvou třetin této částky.
Řešení bude v použití záložního motoru Z550, který byl pořízen zároveň s naší kawou. Podle předchozího majitele motor údajně jel, jen rosil olej pod válcem. Protože máme připravený gasket kit na přetěsnění a nové pístní kroužky, rozvodový řetěz, spojkové lamely a nevím co ještě, tak celý servis provedeme na záložním motoru a motory vyměníme. Jenom v TP bude třeba nechat provést výmaz motoru.
Vzkříšení kawinky se asi nestihne do tří dnů, ale mělo by být reálné.
V servisu mně poradili, že při množství kilometrů co najezdíme by bylo výhodnější mít nový stroj.