sobota 24. května 2014

Kolik vydrží spojka na V-Stromu?

[fotky]
Strom měl najeto 78tis. km a spojka byla pořád originál. Někde při 60tis. km začala lehce prokluzovat, tak jsem ji sešteloval šroubkem na šneku. A právě to byla chvíle, kdy se měla spojka vyměnit. Bohužel jsem to nevěděl a vesele jezdil dál. Pak někde v rozbahněném výjezdu na jedničku spojka proklouzla a bylo vymalováno. Už to dál nejelo. Tady jsem udělal druhou chybu. Motorka se měla odtáhnout a ne se snažit na ní odjet. Na základnu po asfaltu to bylo 25 kilometrů. Takže velmi pomalu, jen 1800–2000 otáček to pořád ještě jelo na jedničku nebo na dvojku, po asfaltu rychlostí maximálně 20km/h. Do kopce bylo potřeba jít vedle motorky. Hodinu a půl jsem trápil zbytky spojky a byla to chyba.
Výsledek se dostavil rychle – lamely rozbité, vypadaly jako vytečené.
Stalo se to v sobotu v poledne někde u Slapů na RXL2014[1], hned jsem volal servis Mates, zda má skladem spojku na Stroma. Je to specialista a spojku skladem má vždycky, že budu potřebovat i celý spojkový koš, to jsem ještě nevěděl. Řešili jsme to hned v sobotu odpoledne, za dvě hodiny měl Mates hotovo.
Všude v motoru byly šupiny a kusy hliníku. Bylo nutné sundat kryt, vymontovat komplet spojkový koš, vypustit přepálený černočerný olej, všechno vyčistit, dát nový spojkový koš, nové lamely, plechy, přítlačák, pružiny. Prostě komplet novou spojku.
Motor zachránil filtr hrubých nečistot, takže se hliníková drť nedostala do olejového čerpadla a nahoru do motoru.
Filtr hrubých nečistot je dostupný šroubem inbus, najdeme ho v druhém karteru než je vypouštěcí šroub oleje, přesně v tom místě, kde je ta smotaná placka výfuku a je nutné výfuk rozpojit a povolit, aby se dal šroub vyndat.
Chtělo by se říci, že občas by bylo dobré toto síto vyčistit a profouknout.
Mates otevřel i olejové čerpadlo, vyčistil zmiňovaný filtr hrubých nečistot, namontoval spojku, vyměnil přepálený černočerný olej a zrovna i chladící kapalinu. Celá akce trvala dvě hodiny a bylo přímo radost vidět odborníka při práci.
Takže máte-li nějaký problém s V-Stromem nebo s jiným motocyklem a vyskytujete se v blízkosti Luštenic u Mladé Boleslavi, volejte servis Mates 605101404. Mohu jen doporučit. Díky!
kousek lamely, který jsem vydoloval ze spečeného koše
detail šupiny z lamely
detail zničené lamely, krom jedné – oholené na plech – byly všechny takto nadranc
Takže suma sumárum to dopadlo nejlíp jak mohlo. Mám novou spojku a vím, že na V-Stromu, při mém způsobu používání, je třeba spojku měnil zhruba každým 50tis. km. Pokud spojka klouzne, má smysl ji seštelovat pouze na dojetí, i když máme ověřeno, že od prvního klouznutí vydrží dalších nejméně 10tis. km.
POZOR! Je třeba mít vůli na lanku spojky nejméně 4mm – to je prakticky skoro celé osazení konce bowdenu spojky. Na V-Stromu se spojka zahřátím motorku trochu utáhne, takže je lépe mít rezervu. Jinak bude spojka neznatelně klouzat a znatelně se sníží její životnost.

výměna spojky V-Strom
78000 km – celý koš komplet

2 komentáře:

  1. Dobrá zpráva která potěší. Hlavně servis. Dávám palec nahoru.
    A tobě taky palec nahoru za opravu spojkového lanka. Taky jsem to dojel 170km. Jedna matička a pár dobrých ran kladivem.
    Děkuji ti Ládínek.

    OdpovědětVymazat
  2. Teď mě taky čeká spojka. Su třetí majitel stroma a mám na tachometru 40k. Byl jsem u Matese právě s divným chováním stroma, nakonec způsobené rozladěnými klapkami, ale spojka pomalu začíná klouzat. Mates mi poradil koupit Suzuki kit cca za 2000 Kč - hledej v google DL650/A 2004-11 21400-29810 pro stroma 2004 - 2011, takže výměna není zase tak drahá, pokud nebude potřeba vyměnit i koš. Skrz takový malý nájezd začínám trochu pochybovat o pravosti najetých kilometrů, ale je fakt, že jsem stromíkovi dával dost za uši v terénu.

    OdpovědětVymazat