_@¡
[fotky]
Seznam použitých odkazů:
[01] cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1prava_s_torzn%C3%AD_ty%C4%8D%C3%AD
[02] citroeny.cz/forum/
[03] www.citroen-forum.cz/
[04] www.citroen-club.cz/forum
[05] www.renovacenaprav.cz/
[06] www.napravy.cz/
[07] www.autodomin.cz/
[08] www.autochodura.cz/
[09] youtu.be/huWNurDnGB8?t=25s
Zadní náprava s torzní tyčí[1] má u Citroenu životnost zhruba šest let. V dílenské příručce je doporučeno po šesti letech provozu zadní nápravu rozlisovat a vyměnit uložení a ložiska. Kdo to ale reálně dělá, že. Takže auta jezdí a zadní náprava se začíná ozývat, zvuky, nejprve při přejezdu větších nerovností jako příčný práh, pak při přejezdu jakýchkoli nerovností. V této chvíli by měl přijít repas zadní nápravy. Při dalším používání může prasknout torzní tyč nebo obě a zadek auta si sedne na dorazy. A to už je čas na servis pět minut po dvanácté. A to byl náš případ.
Má smysl nechat v autě staré torzní tyče? Nemá. Leda si je umíte vyměnit svépomocí a neplánujete daleké cesty a nebo jen chcete šetřit v místě, kde to prostě nevyplatí.
Podle Citroen fóra[2][3][4] – ano, protože jsme v naší malé zemičce, musíme mít tři Citroení fóra, plus další diskuse na serveru autoforum a facebookových skupin nepočítaně... Takže na repas zadní nápravy se specializují čtyři ověřené autoservisy, mají podobné ceny a dávají na repas nápravy záruku dva roky nebo sto tisíc kilometrů. A umí repas nápravy udělat na počkání, resp. ráno přistavíte vůz a odpoledne/večer je hotovo.
Kačírek Příbram[5], Lexa Strakonice[6], Autodomin Humpolec[7] a Chodura Ostrava/Šenov[8]. Podle vzdálenosti u nás vyhrál Autochodura Šenov, všechny potřebné díly mají vždy skladem, takže je – jak sami řekli – nic nezastaví. Příjemné je, že nám po dobu opravy, tedy jeden pracovní den, půjčili bezplatně auto, takže jsme si mohli vyrazit za krásami Opavy, Ostravy a blízkého okolí. V osm ráno jsem předal auto do servisu, opravdu podle domluvy informovali telefonicky v jakém stavu je který díl a co všechno se musí měnit. A v pět odpoledne jsme si auto převzali opravené. Poptával jsem repas obou náprav a dopadlo to tak, že přední je naprosto zdravá a již ji dělal předchozí majitel a bylo potřeba vyměnit jenom jeden stabilizátor. Zadní náprava byla na výměnu komplet. Pouzdra uložení, bylo nutné frézování ramen a nové torzní tyče.
jak funguje torzní odpružení [9]
Seznam použitých odkazů:
[01] cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1prava_s_torzn%C3%AD_ty%C4%8D%C3%AD
[02] citroeny.cz/forum/
[03] www.citroen-forum.cz/
[04] www.citroen-club.cz/forum
[05] www.renovacenaprav.cz/
[06] www.napravy.cz/
[07] www.autodomin.cz/
[08] www.autochodura.cz/
[09] youtu.be/huWNurDnGB8?t=25s