Prodloužení tlumiče V-Strom a změna světlé výšky...

[fotky]
Ke stažení: [výkres v PDF] nebo [výkres v DWG].
Již před lety jsme řešili, jak zvýšit světlou výšku motocyklu Suzuki V-Strom. Změnili jsme přepákování[1], namontovali kratší kosti a dosáhli kýženého cíle. Ale za jakou cenu? Změnil se průběh tlumení, tlumič celkově ztvrdnul a jízda přestala být tak komfortní. Od října 2011 mám Stroma zvýšeného „na kostech“ o rozteči 120mm a funguje to a slouží dobře.
Teď ale plánuju namontovat 18" zadní kolo a je třeba s jistotou říci, že ani při maximálním propružení po nějakém pořádném skoku, nepotká se kolo a podsedlovka. A tady už je potřeba řešit délku samotného tlumiče. Afričani – kluci, co jezdí Hondy XRV – to mají snadné, protože mohou vyrobit delší vidličku u paty samotného tlumiče[2]. Jenže na V-Stromu je v té vidličce šroubek k ovládání tlumení.
Začal jsem fantazírovat o tom, jak prodloužit tlumič a Roman.V to geniálně vymyslel, udělal výkres, zařídil výrobu a na sobě, lépe své motorce, sám pak i otestoval. Výše zmiňované prodloužení vyrobil i pro mého Stromka. Měl jsem namontované 120mm dlouhé kosti, originální kosti mají rozteč 140mm. Při montáži prodloužení je nutné se vrátit k původním nebo delším kostem.
Sám autor Roman.V si vyrobil delší kosti 153mm[3], aby neměl motorku tak vysokou. Já nechám kosti originál a světlá výška je stejná jako při kostech 120mm, ale tlumič funguje výrazně lépe a také místo mezi podsedlovkou a kolem je více přesvědčivé.
Jak tuto věc namontovat? Je třeba sundat kosti přepákování, vyndat šroub, co drží spodek tlumiče v přepákování. Pak potřebujeme dva šrouby dlouhé 70mm M10 s podloužkou a pojistnou maticí. Dal jsem pevnostní s jemným závitem M10×1,25.
Pozor! Pod hlavu šroubu podložku, pod matici ne a vychází pak obě strany stejně dlouhé. Toto zdůrazňuji! Pokud by se dala podložka pod matku, VZNIKÁ BEZPEČNOSTNÍ RIZIKO, protože mezi matkou a kostí zůstane necelý milimetr místa.
Jízdní test ok, vše funguje tak jak má. Zadní tlumení je lepší. Inu, tedy můžeme se směle poplácat po ramenou a říct – dobrá práce, tudy cesta povede! Tímto způsobem zvednout světlou výšku motorky je lepší než měnit přepákování.



Autor nápadu je Roman.V[4] a řešilo se to v diskusi[5] „Dělám ze Stromka enduro“ na vstromklub.cz
Ke stažení: [výkres v PDF] nebo [výkres v DWG].

přidáno 20.6.2015:
otestováno a funguje výborně
negativa: není to na motokrosovou trať, skoky, rolety nemůžu jet 70km/h ale třeba jenom 40km/h a velmi velmi musí jezdec spolupracovat s podvozkem, aby udržel rychlost.
Takže se bohužel vracím ke kostem 120mm se kterýma zadní tlumič hrozně ztvrdne, není komfortní, ale dá se skočit z nákladové rampy na nádraží a nejde na dorazy... chci aby zadní tlumení zvládlo v terénu totéž co přední vidle XTZ 750.
Mít origo přední vidle, tak je tohle řešení úžasné, žel můj V-Strom je někdy i sportovní nářadí a potřebujeme v offroadu i rychlost.