_@¡ použijte menu „FILTROVAT TÉMA...“ pro výběr
Potkal jsem před pár dny kolegu, kamaráda.
A hned jak mě viděl, zasypal mě otázkami, že si vybírá motorku - zdůrazňuji
jde o výběr prvního motocyklu - ať mu poradím s výběrem.
Pokusím se k tomuto neuchopitelnému tématu
obecně a snad korektně vyjádřit.
Na tohle téma se dá najít pěkných pár
článku, google najde a poradí viz.[1][2][3] nebo [4]. Existuje web, kde si můžete zjistit, jak bude
motorka poměrové k tělu jezdce, zda se na motorku poskládáte nebo zda z ní
dosáhnete na zem viz.[5]
A k tomu samotnému výběru motorky?
Důležité a ověřené je, že první volba
nebývá optimální. A neplatí to jenom o motorkách. Tedy až druhý stroj bude
možná takový, jaký ho člověk potřebuje.
Co tedy budoucímu motocyklistovi poradit?
Může zkusit univerzální motorku, pak
pochopí své zaměření, jestli chce závodit nebo cestovat a pak už půjdete
najisto.
Říká se, že s roustoucími zkušenostmi a
zlepšující se technikou jízdy skončí řidič motocyklu buď na okruhu nebo v
offroadu. Ale do tohoto bodu zlomu má můj kolega ještě daleko.
Představy se od reality mnohdy liší, já
jsem taky předpokládal u sebe pár tisíc kilometrů ročně po víkendech pro radost
a vyšlo z toho pár desítek tisíc kilometrů každoročně.
V každém případě je nutné řešit zkušenost
jezdce - pořídit si do začátku litrový čtyřválec je odvážné a nebezpečné.
Hlavně pokud se má člověk opravdu naučit řídit motorku, měl by začít s něčím
nezáludným a ne mrchou, kde cuknutí plynem znamená pro zkušeného jezdce krásný
drift a pro začátečníka nepříjemný pád.
Požádal jsem kolegu, aby odpověděl na pár
otázek.
Chce především cestovat? Ne. Jezdit ve
dvou? Ne. Že hledá motorku pro zábavu a chce někde začít.
Má hlavu plnou poloprav a mýtu z internetu
a od kamarádů motorkářů. Jedna za všechny: že mu kamarád řekl, že čtyřválec ne,
protože má motor jako auto a že to nejede a není s tím zábava.
Co k tomu říct? Jaký čtyřválec? Kde má
vrchol kroutícího momentu? Jak asi pojede, když motor točí nad osm tisíc
otáček?
Těmto doporučením bych se rád zcela vyhnul.
Je jedno jakou motorku si nakonec vybere,
ale měl by vědět, že ta první asi nebude ta pravá.
Velmi dobře se tomu dá předejít zkušební
jízdou - tím bych nazval pár hodin v sedle. Motorka se dá půjčit od kamaráda
nebo v prodejně - je to všude stejné - typický Triumph Brno, po domluvě má
člověk motorku klidně na celý den. Složí vratnou kauci 10% ceny motorky,
dostane motorku s plnou nádrží a s plnou nádrží ji vrátí. Dokonce jim nevadilo,
že jsem jim vrátil Tygra 800XC zabláceného, vždyť je to cestovní enduro, že.
Problém pro začátečníka úplného může být
takový, že má obavu, že půjčenou motorku poškodí. Protože nemá zkušenosti
žádné. Pokud někoho tato obava reálně napadla, nezbývá než začít úplně na
začátku. Vzít nějakou stopětadvácu a dát si na ní 1500km jako start.
A tady se vracím k již řečenému - do
začátku nezáludnou motorku. Alespoň na jednu sezónu. Navíc, když motorka nebude
nová, nebude mrzet nějaká ta odřeninka po drobném škobrtnutí, které přijít
prostě musí.
Takže má rada?
Kolega není ve stavu, že by mohl vybírat
motorku, protože nemá vůbec nic najeto. Je třeba nasbírat pár tisíc kilometrů a
pak už bude vědět.
Nejmenší počet ujetých kilometrů potřebných
k seznámení s charakterem stroje je 300-1000km. Čím víc má člověk najeto, tím
rychleji si jiný stroj dokáže osahat.
Je potřeba jezdit a je jedno na čem, aby se
člověk začal orientovat a to jinde než v sedle nejde. Tohle nenačtete z
časopisu ani nenakoukate z videí na youtube.
Konec rady.
Jaké to bylo u mě?
Po zkušenostech s veteránem GPZ 550 jsem
pochopil, že pomalé ploužení se po lesních cestách čtyřválci příliš nechutná.
Po 10tis. kilometech přišla ona nemilá zkušenost se zničenou klikou a motor byl
na výměnu. Kawasaki změnila majitele, který si ji opravil a stále hýčká.
A já jsem hledal dál, nějaký spolehlivý
stroj z kategorie motorek, na kterých se dá objet svět. Sem V-Strom jednoznačně
patří, ale pokud bych hledal u motorky emoce, tak sáhnu jinam. V žádném případě
bych nepodceňoval jednoválce. Je zajímavé, že Duke 690 vám dá intenzívní pocit
z jízdy v legálních rychlostech už kolem 80km/h. Stejný pocit jízdy se na
Hornet 900 dostaví až při dvojnásobné rychlosti. U V-Stromu se nejspíš
nedostaví vůbec, ta motorka je takový příjemný autobus; pocit z jízdy je
stejný, at člověk jede sólo nebo plně naložený se spolujezdcem a třemi kufry. A
tím si mne moje Suzuki získala. Ta zmínka o autobusu platí pouze, pokud se
otáčky motoru drží kolem 5tis. Když se smířím s vyšší spotřebou a motor točí
8tis. tak už se dají nějaké emoce vytěžit a docela to i jede.
Dobrý lov všem, kteří byli lapeni do tenat
výběru motocyklů.
A nepodceňujte jednoválcové motory! Takové
jednoválcové BMW umí být taky slušný fun bike, pokud to není Scarver.