Nabíječka LiOn a všech dalších akumulátorů...

[návod] k použití
Dodal MotoTrávníček [1] za velmi rozumné peníze. Tím myslím asi 1/3 nákladů, co běžně stojí nabíječky určené pouze pro LiOn akumulátory. A tohle zařízení zvládně nabít až 120Ah LiOn a všechny další typy baterií včetně 6V nebo AGM.

Znáte rozdíl mezi bateriemi AGM, GEL, EFB?
Začněme u toho, co mají  technologie společného. Jedná o tzv VRLA akumulátor (valve-regulated lead–acid battery), tedy ventilem řízené baterie. Ventil zároveň slouží jako přetlaková pojistka, pokud se uvnitř baterie nahromadí nadlimitní množství plynu. Nehrozí únik elektrolytu,  technologie jsou odolné proti otřesům. Akumulátory na těchto technologiích jsou bezúdržbové. Snadno je poznáte tak, že nemají klasické šroubovací ventily pro dolévání. Pracují na principu kyslíkové rekombinace, je tak minimalizován únik plynů z baterie. Baterie jsou výkonnější při menší velikosti a váze.

Technologie AGM
Technologie AGM (absorbed glass mat) je technologie, při níž není v článcích mezi elektrodami elektrolyt v tekuté formě, ale je nasáklý v netkané tkaníně ze skelných vláken(tzv. separátor, odděluje vzájemně kladné a záporné elektrody). Baterie postavené na této technologii jsou velmi výkonné, mají výborné nabíjeccí charakteristiky, to znamená, že při vybití je mnohem snažší a rychlejší je nabít a také jsou velmi dobře odolné proti cyklické zátěži(nabíjení a vybíjení).
Baterie typu AGM jsou absolutně bezúdržbové, odolné proti vytečení elektrolytu a bezpečné.
Baterie na technologii AGM jsou vhodné pro náročné použití, do moderních aut, která mají nadstandardní elektrickou výbavu. Také jsou vhodné do vozidel vybavených funkcí Start&Stop (tzn. za jednu jízdu musí baterie mnohokrát nastartovat motor během okamžiku), včetně funkce regeneračního nabíjení, tedy rekuperace brzdné energie.
výhody technologie AGM
-absolutně bezúdržbové
-odolné proti vytečení elektrolytu
-vysoce výkonné
-vhodné do vozů se systémy Start&Stop s regeneračním brzděním
-odolná proti otřesům
-možnost umístění i v náklonu včetně umístění v kabině řidiče (neuniká žádný plyn)
-nízké samovybíjení
-lepší výkon pro krátkodobé startovací proudy (vyšší startovací proudy)
-zvýšená odolnost při cyklickém zatížení
-delší životnost
Nabíjet baterie typu AGM lze pouze nabíječi, které mají režim pro nabíjení akumulátorů AGM/GEL.

Technologie GEL
Hlavní rozdíl oproti technologii AGM je ve formě elektrolytu. Konstrukce gelových akumulátorů je podobná klasickým zalitým akumulátorům. Obsahuje sestavu kladných a záporných elektrod. Elektrolyt je však vázán v křemičitém gelu (nikoliv v separátoru jako u AGM). Výhodou je nižší citlivost na vyšší provozní teploty, vyšší kapacita při snížené hmotnosti akumulátoru i nízká hladina samovybíjení. Rovněž je omezen únik elektrolytu a jedná se o bezúdržbové akumulátory.
výhody technologie GEL
-absolutně bezúdržbové
-odolné proti vytečení elektrolytu
-velmi výkonné
-prodloužená životnost
-odolná proti otřesům
-možnost umístění i v náklonu
-nízké samovybíjení
-vyšší odolnost v cyklické zátěži proti běžným akumulátorům
-delší životnost proti běžným akumulátorům
Nabíjet baterie typu GEL lze pouze nabíječi, které mají režim pro nabíjení akumulátorů AGM/GEL.

Technologie EFB
Vzhledem k tomu, že stále více vozidel využívá systémů Start&Stop, tedy vypínání motoru i při krátkém zastavení a potřebě okamžitého znovu nastartování, zvyšují se tak nároky na kvalitu a výkon autobaterií. Baterie musejí být odolnější vůči cyklickému zatížení (časté vybíjení při nastartování a dobíjení při jízdě). Vyjma baterií typu GEL a AGM se vylepšují také klasické konstrukce baterie s tekutým elektrolytem. Tak vznikla technologie EFB (enhanced flooded battery)
Baterie EFB sy vyznačují delší životností při zvýšeném cyklickém zatížení. Toho je dosaženo speciálním separátorem z polyesterových vláken a silnějšími deskami elektrod. Baterie typu EFB jsou tak vhodné do aut se systémy Start&Stop, ne však pro vozy s rekuperačním brzděním a dalšími šetřícími technologiemi.
výhody technologie EFB
-bezúdržbové
-zvýšená odolnost proti vytečení elektrolytu
-zvýšená odolnost vůči otřesům
-vyšší odolnost v cyklické zátěži proti běžným akumulátorům (delší životnost)
zdroj viz [2].