Tripmaster AST 1.0 aneb levný palubní počítač pro motocykl

AST 1.0
[fotky]

Co je AST
Jedná se o komunitní produkt od rallye nadšenců pro rallye nadšence. Je to tripmaster, tachometr, voltmetr a teploměr v jednom.

Prvotní myšlenka
Pro účast na rallye potřebujeme tripmaster, jet rallye bez něho je nepohodlné a někdy snad i nemožné. Lidé co rallye jezdí poradili, co takové zařízení má umět, tak vzniklo zajímavé zadání pro tvorbu palubního počítače, který se se dá, krom jiných funkcí, použít i jako přesný tripmaster.
Viz. diskuse k tématu AST  na cenduro.cz viz.[1].

Požadavky, jimž palubní počítač AST vyhovuje
Je robustní, prachotěsný, odolný stříkající i tekoucí vodě, umístěný v masivním hliníkovém boxu.
Displej je vidět na přímém slunci i v naprosté tmě.
Obsahuje dálkové ovládání.

Co umí AST 1.0 (jaké má režimy)
Tripmaster – dvě nastavitelná počitadla kilometrů, čas strávený na rallye, průměrná a maximální rychlost, možnost korekce nepřesnosti itineráře v desetinách promile.
Trackmaster – ruční počitadlo kol na trati, stopky, motivační prvek, nejlepší čas a průměrná rychlost
Běžný provoz – využití AST mimo závod – plnohodnotná náhrada tachometru (aktuální rychlost, dvě denní počitadla kilometrů, celkový ODO nájezd) a navíc monitoruje a umí zobrazit venkovní teplotu, teplotu oleje, palubní napětí; obsahuje upozornění na poruchu dobíjení nebo přebíjení baterie, upozornění na možnost námrazy, upozornění na přehřátí motoru.

Podrobný návod k použití a popis všech funkcí viz.[2].

Je možnost získat vlastní AST
Cena zařízení je 3000 korun, osobně k vyzvednutí v Praze nebo v Uherském Brodě případně jinde podle domluvy. Cena pokrývá prakticky pouze náklady na hardware a práci spojenou se kompletováním elektroniky a mechanické úpravy hliníkové krabičky.
Při zaslání poštou 200 korun poštovné a balné.
Jedná se o kusovou výrobu.
Když není zařízení skladem, je nutné poslat zálohu 1000 korun předem na účet.
Dodací lhůta může být až třicet dní, nutno objednat displej, zadat výrobu boxu atd.

První AST ve verzi 1.0 se právě testuje v praxi a pomalu dochází k úpravě ergonomie ovládání.
Odladěné zařízení bude k objednání od června 2013.
kontakt pro objednávku a dotazy: tripmaster@seznam.cz

Aktualizace firmware AST
Máme hotovou a odladěnou verzi 1.0
Nově se testuje verzi 1.1, se zobrazením otáčkoměru – jak v režimu „běžný provoz“ tak i ve zvláštním režimu „pouze otáčkoměr“ – REV COUNTER.
Hardware je vždy univerzální. Pokud dojde ke změně software, je možné AST otevřít a připojit servisní konektor k počítači a nahrát dovnitř nový firmware. Neuděláte si to doma sami, ale můžete nám AST poslat na aktualizaci a třeba pokud se potkáme někde na akci, rádi a bezplatně vám zařízení aktualizujeme.
AST po zapnutí vždy napíše číslo verze firmwaru, který je uvnitř.

Životnost AST
Každých 50 metrů se všechna data ukládají do vnitřní EEPROM. Paměť má omezený počet zápisů na buňku, proto postupně měníme každých 4000km místo zápisu. Reálně je životnost této paměti 200000km. Proto AST měří celkové najeté kilometry ODO, zobrazitelné v režimu „běžný provoz“ NO RACE. Kdo tyto kilometry s AST najede, tomu bude paměť bezplatně vyměněna. Případná chyba se projeví pouze jako nemožnost uložit data a nastavení – takže AST bude možné dál normálně používat.

Rozměry AST
– hliníkový boxík 86×65×25mm
– dálkové ovládání 52×25×12mm
– displej 55×28mm

Informace o hardware
– procesor Atmega128, běží na 16MHz
– displej OLED 2.42"
– membránová čtyřtlačíková klávesnice na AST
– tři mikrospínače na dálkovém ovládání
– teplotní čidla -55°C až +125°C, teoretická přenost 0.025°C, ověřená přesnost 0.01°C
– obsahuje ochranu proti rušení, takže je možné AST použít i na starších motocyklech.
Vstup senzoru od kola zvládne jazýčkové relé i Hallův snímač. Hallův snímač může mít i externí napájení (tj. být součástí originálního palubního tachometru motocyklu), AST obsahuje tvarovač, kterým si napěťový signál upraví správně.

základní deska verze 0.4, schéma zapojení viz.[3]

Sledujte aktuální dění kolem tripmasteru AST viz.[4].