Dakar & FFF

Ve středu večer ve 21:09 se objevil v bazaru serveru motorkari.cz[1] inzerát „Prodám BMW F650GS Dakar rok 2002 s ABS, najeto 54tis. km“ Bylo to snadné – zavolat, přijet do Liberce, vidět, koupit – a FFF má na pár dalších mnoho sezón o ježdění postaráno.
Jak to vlastně jede?
Po najetých 400km, polovina na suchém asfaltu, polovina v přívalových deštích; dalo by se říci jediné - tak nějak by měla vypadat univerzální motorka. Posez vzpřímený, stupačky zubaté, předchozí majitel namontoval širší řídítka. Při jízdě ve stupačkách mám přilbu přirozeně nad hlavou řízení. Vyhřívané gripy jsou v základu, ovládání má dva stupně a je umístěno pod řídítky vedle vypínače ABS.
Podvozek je příjemně měkký a čitelně dává vědět, jaký je podklad. Nádrž je pod sedlem, těžiště nízko, manipulace s motorkou na místě je snadná jako s jízdním kolem. Trialstop i jízda krokem snadnější být nemůže. Při jízdě je motorka agilní jako skůtr. Možná i díky drátěným kolům nemá Dakar při brždění v náklonu žádné tendence k postavení.
ABS funguje, u zadní brzdy se ozve téměř ihned po ostřejším sešlápnutí, u přední brzdy nastupuje příjemně později.
Motor se zvukem dobře zaběhnutého traktoru táhne jako elektromotor a když dáte motoru alespoň 4tis. otáček, tak se odmění znatelnou odezvou na přidání plynu. Maximální rychlost se na mokré dálnici vyšplhala na 156km/h a dál nebylo třeba testovat, důležité je, že do 140km/h jede i zabírá a to na cesty nejen po Evropě bohatě stačí. Záznam trasy[2] z Brna.
Převodovka podle předchozího majitele potřebuje těžkou nohu a aby se udržel otáčkoměr na 4tis, má smysl pátý a poslední rychlostní stupeň řadit až někde v 90km/h. (Aktuálně je namontováno řetězové kolečko „do rychlosti,“ které má o 1 zub víc než základní 16 zubové.)[3]
Spotřeba by měla být lehce nad čtyři litry. Podle předchozího majitele se hladové oko rozsvítí po 320km a na rezervu se dá najet dalších 100km. Tedy na sedmnáctilitrovou nádrž je dojezd stejný jako má V-Strom s nádrží o pět litrů větší.
Poměr cena/výkon je znevýhodněná dobrým jménem německé značky a pověstnou spolehlivostí rakouských jednoválcových motorů Rotax. Cestovních endur F650GS s 19" předním kolem se inzeruje hodně, pokud poptáváme malinko větší schopnost jízdy v lehkém terénu, tak hledáme delší zdvihy pérování a 21" kolo. Tedy starší Dakar nebo nové Sertao.
Zbývá zkusit lehký offroad a jízdu se spolujezdcem.
Manuály a příručky[4]. Specifikace[5].