čtvrtek 12. dubna 2012

Jak se obléci do aprílového počasí na motovýlet

Dámský model v elegantní červeno-šedé barvě včetně reflexního pruhu přímo vybízí k sezení po dámském způsobu, tedy bokem. Tento model není vhodný pro řidiče. V případě nehody poslouží dobře jako PnM[1].

Malinko vážněji a korektněji
Pár předpokladů úvodem. Řešme delší cestu v mizerném počasí. Vyjížďka na pár hodin s jistým návratem do horké vany se svařákem v náručí se dá určitě přežít v téměř jakémkoli oblečení. Cestovat několik dní s tím, že se člověk moc nemá kde dohřát, kdy na motorce strávíme pět nebo osm hodin denně bude náročnější. Usnadníme si to tím, že nebudeme bivakovat, ale máme zajištěný alespoň nocleh v teple a pod střechou.
Když je venku deset nad nulou, při rychlosti devadesát kilometrů v hodině znamená pocitovou teplotu zhruba o 10° menší[2], takže je potřeba se obléci tak, aby člověk mohl sedět venku, když je nula a nebyla mu zima. Ideálně tři centimetry vaty a igelit. Igelit vítr neprofoukne a vata izoluje, aby se vychlazený igelit nelepil přímo na kůži, brrr! A přesně tak je to s oblečením na motorku, když vyjížďka láká a teploměr se choulí zimou.
Kdo má naháče nebo choppera má to náročnější v tom, že všechen nápor větru bere přímo hrudníkem. Jezdit v méně než třinácti stupních znamená podchlazení. Nevěřím, že lze mít rukavice bez aktivního vyhřívání, aby zvládly takovou teplotu a člověk neprochladl. Neuvažujme sibiřské palčáky v nichž by se asi jen těžko řídilo.
Kapotáž nebo polokapotáž, čelní štítek, kryty rukou, vyhřívané gripy nám to usnadní.
Co tedy na sebe? Dole zimní termoprádlo dvakrát, termopodkolenky dvakrát, chrániče kolen jako vynikající tepelná izolace, kalhoty na motorku, zimní kalhoty na snowboard. Nahoře zimní termoprádlo dvakrát, ruské námořnické zimní triko, bederní pás, bundu na motorku, zimní bundu na lyže. Bude-li příliš chladno, přidáme ještě větrovku. Na hlavu tunel/šála, kukla, přilba. Pokud je cítit v přilbě boční vítr, tak je potřeba vyřešit další šálou nebo šátkem. Na ruce dobré zimní moto rukavice. A když bude pršet, tak tohle všechno se musí vejít do nepromoku.
Funguje to. Lze komfortně cestovat i když se počasí tváří všelijak.
Dalším krokem je pořízení aktivně hřejících doplňků - vyhřívání rukavic, zad a chodidel.