čtvrtek 8. března 2012

Motosalon 2012, Brno

[víc fotek]

Pokusím se odpovědět na otázku: Proč má smysl jezdit na výstavy jako je Motosalón? A proč to má smysl i pro mládežníky, jako je FFF?
Ale nejprve ty věci faktické:
U stánku motopneu zlínského Mitas jsem zjistil dvě zajímavé věci - pneu E-09 doposud dostupné jen v rozměru 140/70 R17 budou letos v prodeji i v rozměru pro cendura 150/70. A druhá zajímavost je, že bezdušová pneu, jako je moje Mitas E-10 by se měla hustit minimálně na 1.3bar, aby nehrozilo prudné zmáčnutí boku gumy při najetí na nějaký kámen a následovná úplná ztráta tlaku.
Viděli jsme britskou konkurenci náplně pro řešení defektu Ultraseal, je to OKO Puncture Free a oproti Ultraseal obsahuje i kusy kaučuku, takže řeší defekt snad i líp. Atraktivní je cena, vychází 4x levnější - tam, kde s Ultraseal za 800korun naplním jednu motorku, tak s Puncture Free naplním za 400korun dvě motorky. http://www.automotosluzby.cz/antidefekt-antipich/preventivni-tmel/
Dostal se nám do rukou k otestování produkt Intephone F5. Bluetooth sada s dosahem 1.3km, až pro šest účastníků (pak se dosah zvýší až na 2.4km). Byli jsme propojení tři - Karlos, prodejce a já. Přenos hlasu dobrý, kvalita ucházející vysílačková. údajně se automaticky se zvyšující rychlostí zesiluje a dokážu si představit, že bude v integrální přilbě použitelný i v rychlostech kolem 130km/h. Cena sady Interphone F5 je pro dva účastníky cca 10tis. korun.
Honda i Suzuki plánují zkušební jízdy u většiny svých dealerů. U Hondy trvá zkušební jízda půl hodiny, je zdarma a je třeba složit vratnou kauci ve výši asi 10% ceny stroje, pro NC700X, která nás aktuálně zajímá to dělá 20tis. Pro Crosstourer 30tis. Na webu už visí seznam míst a možnost registrace.
To by k věcem faktickým bylo všechno, teď odpovědi na slíbené otázky a něco o tom, jak jsme Motosalón prožili my.
To bylo tak. Ve středu odpoledne jsem doma ve schránce našel nové číslo časopisu Motocykl, večer jsem pročetl představení nového modelu Honda Crosstourer a docela mě to navnadilo, že takovou motorku chci vidět na vlastní oči. Čtyřválec do V, píšou motor V4, drátěná kola, prostě velká motorka. A oč větší je pak radost, když na brněnském výstavišti v expozici Hondy je motorka nejen k nahlédnutí, ale dá se na ní i sednout.
A tak nějak to je i s FFF, příští rok ho/nás čeká výběr dalšího stroje 35kW a právě Honda má v nabídce letošní novinky směrované právě na ty nové řidičáky EU od 2013. Model NC700S jako silniční a NC700X coby cestovní enduro. Taky je jedna věc číst, že tento stroj má v rámci úspor vyrobený přední a zadní kotouč z jednoho kusu železa, kde se první vyřeže menší zadní kotouč a pak větší přední a druhá věc je to vidět na vlastní oči, technologicky je to dobrý nápad. Motorky jsou to pěkné, FFF říká, že jsou malé, ale to on říkal skoro o všech - má v oku můj V-Strom a to se pak zdá všechno menší. NC700X je zajímavý stroj a třeba ho FFF příští rok osedlá.
Na výstavě probíhají testovací jízdy na elektroskůtrech, motorek, modelek, čtyřkolek, motodoplňků a oblečení až tma. Karlos si pořídil novou fajnou bundu se všemi interovanými chrániči za 50% ceny. Ve stánku Triumphu jsme si vylezli na Scrambler, který vyhraje Jakub v soutěži Motocykl roku a zkusili jsme si i Thorinova vysněného Tigera. U BMW si FFF sedl na motorku, kterou v garáži asi nikdy mít nebude R1100 (tady musím doplnit přesný název, nějak se v těch silničních strojích neorientuju). V Yamaze jsme zkusili posedět na XT660 Tenére a srovnat se Super Tenére 1200. FFF byl překvapený, že téměř nedosáhne nohama na zem.
Ke strojům Moto Guzzi, konkrétně modelu V7 měla Saša poznámku, že ten motor vypadá, jakoby chtěl vypadnout ven - a pak se podívala kolem řka - aha, ony to tak mají všechny, tak to tak asi má být. Já jsem zkusil sednout na Stelvio a mám důležitý negativní postřeh - když se ve svých botách velikosti 45 postavím na Stelviu do stupaček na špičky, jak by to mělo být, tak nemám místo pro patu a botou už šťouchám do stupaček spolujezdce, rámu a stojanu, je to podivné. Určitě to půjde poladit, ale takhle z výroby je Stelvio stvořeno "pro lachtany," jak říkal Sršeň v I like bike těm, do mají na stupačkách opřený podpatek boty.
Bikers Crown, prodejce motocyklového oblečení a doplňklů se snaží pečovat o motorkáře a nějak je komunitně propojit, dalo se u nich příjemně posedět, člověk dostal kávu a vafle a měl kde nohy složit a posedět, protože, jak říkával Sašin dědeček - i ten, kdo nic nedělá, si rád odpočine.
S blížícím se pozdním odpolednem jsme postupně dokoukali, co jsme doposud vynechali a mohu říct, že jsem zcela plný dojmů a naladěný na začínající sezónu 2012, ač sněžící a pošmourné počasí venku před pavilonem P se nám snažilo říct, že na opravdové jaro si ještě počkáme.
Takže ano, Motosalón má smysl navštívit, protože člověk si sáhne na věci, o který by jinak jenom četl.